قیمت خودرو درحالحاضر نوسان جزئی دارند. قیمت خودرو به شکل محسوسی افزایشی بوده است. میزان قیمت خودرو به قیمت دلار بستگی دارد. قیمت خودرو در 2 هفته اخیر کاهش بیشتری داشته است.قیمت خودرو در آینده چه می شود.
قیمت خودرو امروز
سایپا ۱۱۱ 185.000.000
سایپا ۱۳۱ 170.000.000
ساینا 188.000.000
ساینا 1400 195.000.000
تیبا (رینگ فولادی) 176.000.000
تیبا (رینگ فولادی) 1400 178.000.000
تیبا۲ (رینگ فولادی) 174.000.000
تیبا ۲ (رینگ فولادی) 1400 186.000.000
کوییک دنده ای 185.000.000
کوییک دنده ای 1400 192.000.000
یکی به بهانه خط و خش بدنه و دیگری به بهانه نداشتن سپر. یکی از خریداران خودروی ناقص به تجارتنیوز میگوید یک دستگاه خودروی کوئیک را خریداری کردم که تنها نقص آن نداشتن درپوش پلاستیکی جعبه فیوز بود!
او اما موفق نشده است که خودرو را از مزایده بخرد و خودروی ناقص سر از نمایشگاه اتومبیل درآورده و آن را با قیمت روز بازار آزاد خریداری کرده است. مشتری دیگری با تجربه مشابه توضیح میدهد که یک دستگاه خودروی ۴۰۵ را در حالی خریداری کرده که علاوه بر گزارشهای کاغذی نقص قطعه که روی شیشه جلوی خودرو چسبانده بودند، با ماژیک روی کاپوت و شیشه هم عنوان «خودروی ناقص» درج شده بود اما خودرو فقط زه یکی از درها را نداشت.
خودروسازان در روزهای تحریم بهانه جدیدی جور کردهاند و بارها علت اختلال در عرضه منظم خودرو را نبود قطعات و خودروهای ناقص گفتهاند. آخرین گزارش موجود از وضعیت خودروهای ناقص به ادعای فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایرانخودرو برمیگردد که نیمه بهمن امسال تعداد آن را ۳۰ هزار دستگاه دانسته است.
آخرین آمار تجمیعی دو خودروساز هم مربوط به آبان ماه است که نشان میدهد حدود ۱۸ درصد خودروهای سواری تولید شده دچار نقص قطعه هستند.
کمبود قطعه نداریم!
محمدرضا نجفیمنش، رییس انجمن قطعهسازان اما به تجارتنیوز میگوید که کمبود خاصی از نظر قطعه خودرو وجود ندارد و تنها مشکل این است که قطعات وارد شده در گمرک دپو است که اگر این محموله آزاد شود خودروسازان هیچ مشکلی برای تامین قطعه ندارند.
امیرارسلان منصوری، عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان خودرو کشور درباره ادعای مشتریان بازار خودرو به تجارتنیوز توضیح میدهد: خودروسازان بدون مجوز وزارت صمت و شورای رقابت نمیتوانند خودروهای ناقص را به مزایده بگذارند و اگر این اتفاق افتاده است این نهادها باید پاسخگو باشند.
او ادامه میدهد: متاسفانه مشکلات زیادی در فرآیند توزیع خودرو وجود دارد که بارها از طریق تشکلهای صنفی به شورای رقابت و وزارت صمت گزارش شده اما گوش شنوایی وجود ندارد و مصرفکننده تنها بازنده این بازار است.
ولی رستمی، عضو شورای رقابت پاسخ دقیق و مشخصی به این مساله نمیدهد و به تجارتنیوز میگوید اعضای شورای رقابت بنا را بر این گذاشتهاند که فقط رییس شورای یعنی آقای رضا شیوا به رسانهها پاسخ بدهند و البته رضا شیوا هم به هیچکدام از تماسهای مکرر خبرنگاران پاسخ نمیدهد.
نظر کارشناسان درباره قیمت خودرو
فربد زاوه: مهمترین دلیل جهش قیمت خودرو کاهش قابل ملاحظه تولید خودرو است. به گونهای که میزان تولید خودرو در حال حاضر به حدود نصف دوران پیش از تحریم رسیده است. بنابراین اگر سال آینده شرایطی مهیا شود که تولید خودرو افزایش قابل توجه داشته باشد، قیمتها کاهشی میشود.
محمدرضا نجفیمنش: صنعت خودرو در ایران متاسفانه وضعیت آشفتهای دارد و خودروسازان زیان سنگینی به بزرگی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را تجربه میکنند. از آن سمت قیمتگذاری دستوری و سیاستهای حاکم بر این صنعت موجب شده که هزینه این ناکارآمدی از جیب مصرفکننده تامین شود. بنابراین از آنجا که تصور میکنم حل این مشکلات ساده نیست و ظرف یک سال انجام نمیشود، کاهش شدید قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ را دور از واقعیت میدانم.
محمدرضا نعمتبخش: اگر ایران سال آینده به FATF ملحق شود و مذاکرات برجام به نتیجه برسد، تاثیرات هیجانی ناشی از آن موجب میشود که ظرف مدت کوتاهی ریزش قیمت در بازار خودرو رخ دهد اما این ریزش هیجانی قیمتها دوامی نخواهد داشت و نرخها دوباره برمیگردند.
سعید موتمنی: قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ به ثبات نسبی میرسد و شاهد نوسانات جزیی قیمت در این بازار هستیم. در واقع باید گفت که بازار خودرو آرام است و کسی مثل سابق به دنبال قیمتسازی و اعلام بالای قیمتها نیست، همچنین مشتریان واقعی برای خرید مراجعه میکنند.
مسیح فرزانه: بخش بزرگی از بازار خودرو کشور در اختیار محصولات خودروسازان داخلی و چینی است که درصد دقیقی از آن در دسترس نیست؛ ولی دادهها نشان میدهند مثلاً در سال ۱۳۹۶ درحالیکه میزان تولید خودروسازان داخلی یکمیلیون و ۵۳۴ هزار دستگاه بوده، در همین مدت مشابه حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است و این یعنی سهم خودروهای وارداتی در حد کمتر از ۱% از کل بازار بوده است. اگرچه در طی ۶ ماه اخیر بازار خودرو در هر دو بخش (داخلی و وارداتی) با رکود قابلتوجهی مواجه بوده، اما با نزدیک شدن به هفتههای پایانی سال در کنار تثبیت نسبی قیمت ارز و آرامش مقطعی در بازار خودرو، مصرفکنندگان زیادی به دنبال خرید خودرو موردنظر خود هستند. درهرصورت اگرچه قیمت خودرو تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد اما اندک امیدی به کاهش نرخ ارز در سال آینده بهعنوان پاشنه آشیل بازار خودرو میتواند در ایجاد دورنمای کاهشی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ نقش مهمی داشته باشد.
انتهای پیام